11 July 2014

Ramadhan

Assalamualaikum wrt wbt :)

Even tho blog ni dah jadi barang terbiar-- yang takda siapa nak tengok dah sebenar nya LOL. But never mind, biar lah blog ni jadi diari hati sebentar sementara masih rajin ni. Ada 2 topics sahaja rasa nya.

First of all;
Alhamdulillah all praise to Allah, dengan segala kepayahan dan rintangan dapat juga masuk belajar di IIC. Haaa nama penuh malas nak mention lah takut ada yang search nama penuh tempat ni karang terkeluar blog kita sekali haha ((perasan ada orang nak click)) Actually, before masuk dah check segala detail pasal sini dah. Kita ni jenis akan siasat A-Z pasal something yang kita bebetul nak. Dari facilities, course structure, dan segala macam yang penting. Taknak main pilih course tapi nanti tak boleh nak bawa subject dalam tu oh no no no!

Pesanan awal, sila check subject dalam course yang mungkin awak akan pilih tu ye ehem

First impression, kagum masa mula masuk. Besar. Although banyak suara sumbang pasal sini, cat buruk/elevator slow/facilities tak cukup, diorang taktau bertapa bersyukur nya kita kat sini compared dengan yang previous one. Diorang taktau semua tu sebab diorang tak merasa. Thats why bila ada yang complain depan kita, kita senyum je. Kekadang terkeluar juga ayat, "aku dulu lagi teruk dari ni wey. Korg takkan boleh handle. Serious talk" but still, tak faham, it's okay we're all human being anyway :) tak cukup dengan tu, diorang punya surrounding di college mashaAllah sooo beautiful. Memang lah ada yang pesen lain, tapi mostly buat aku rasa kerdil. Rasa kerdil bila terfikir masa lalu. Dari satu dah terdetik 1 benda, "oh Allah takdir kan aku kat sini sebab macam ni. Now aku faham"

Kenapa?

Ex; roommate, Roommate kita 2 orang berniqab soooo comel :) Time solat ada yang kejut and so on. Taktau nak explain macam mana. Betul mak kata, "bila kita kawan dengan orang yang baik, kita akan jadi baik juga" dan bak kata abg hafiz hamidun juga, "kalau nak tau diri kita macam mana, tengok kawan kita" Alhamdulillah kawan saya semua baik-baik. Diri sendiri je masih perlu diperbaiki. Bila tengok kawan jaga aurat, pakaian berlapis-lapis demi nak menjaga aurat dari pandangan mata yang bukan mahram tu, mashaAllah. Dari situ terasa nak ikut. Bukan sebab trend-- tapi masih berjinak-jinak. Ada kata-kata sikit ni, harap takda yang kata. "Eleh aurat dia, pakaian dia pun masih tak sempurna lagi, dah pandai nasihat" Hm rasa tak salah kan? Saling nasihat menasihati. Nak masuk syurga sama-sama actually :)

Kaum hawa, kalau harini kita free hair or penjagaan aurat masih tak sempurna, mula kan sikit-sikit dulu. Means, kalau kita free hair, kita belajar berselendang dulu. Pelan-pelan kita akan rasa selasa and terus bertudung inshaAllah. Kalau yang masih tak sempuna pula, apa kata kita mula kan dengan aurat yang kita anggap remeh. Contoh nya aurat kaki. Kita pun masih sesuaikan diri dengan yang tu. Hm jom belajar ye. Moga dipermudahkan. InshaAllah ameen ;)

Jazakillahu khaira, sisters!
Love you, lillahi ta'ala!

Ps; Minta tolong sangat-sangat doakan saudara kita di Gaza. Tak mampu dari segi wang, tadah tangan dah cukup. Diorang tidur tak lena macam kita, kita berpuasa sekejap sahaja pun dah mengeluh ibarat kita takkan makan dah. Ingat lah, adik-adik, abang-abang, kakak-kakak kita kat sana, entah tidur entah tak. Entah sempat makan ke tak, sibuk ke sana sini menangis

Ada yang dah hilang seluruh ahli keluarga. Allahuakbar. Damai lah di syurga saudara ku




0 loves:

Post a Comment

Thanks comment mine ♥