05 January 2013

#319


-Manusia ni susah diduga. Bila kita rasa dia baik, sebenar nya tak. Bila kita rasa dia tu tak betul, sebalik nya lain jugak. Bukan apa. Cepat sangat berubah. Asal nya semua orang suka dia, senang dengan sikap dia, selesa dengan gaya dia. Akhir nya? Betul kata orang. Yang tunjuk kan perangai buruk tu lebih ‘elok’ kot sebab nya dia dah tunjuk perangai dia. Kita tahu. Tapi yang jenis tersembunyi tu lagi berbisa. Silap-silap senang je jatuh kan kita. Salah tu terletak kat kita. Sebab senang sangat nak menilai manusia. Oh dia ni baik, dia ni mesti blablabla. Yang ni pulak perangai macam haram, blabla. Punca dia kita la. Cuba dari awal, jangan senang nak menilai. Yang kita sangkakan jahat, or yang penah buat jahat tu kadang-kadang lagi baik dari yang kita sangkakan. Buat salah sekali, tak semesti nya dia jahat selamanya kan.

“Jika kita marah kepada seseorang jangan sampai tidak nampak lagi kebaikannya. Begitu juga jika kita suka kepada seseorang jangan sampai tidak nampak lagi kelemahannya”

-Makcik. Saya tau anak makcik tu sempurna. Saya tau saya tak sempurna macam anak makcik yang cantik dan hebat tu. Tapi makcik, saya ada perasaan. Tak payah perli saya pun, saya tau saya ni macam mana. Saya sedar saya ni berdiri kat mana. Atas kaki saya. Kaki saya jejak kat bumi Allah ni makcik. Sama macam makcik, macam anak makcik. Kita ni kurus, gemuk, hitam, putih kita ni sama je. Ada tak makcik rasa dalam kubur, Allah asingkan kita ikut kesempurnaan fizikal kita? Tak ada kan? Yang tampak hodoh, yang dikatakan hitam kadang-kadang tu lebih mulia dari yang nampak cantik. Saya bukan salah sorang dari diorang. Saya jahil lagi. Tapi saya tau apa yang betul dan salah. Makcik hidup lagi lama dari saya. Makcik lagi kenal dunia ni dari saya. Saya harap makcik pun kenal akhirat lebih dari saya. Perasaan yang tak terluah dengan kata-kata. Tak apa. Saya nak kerja yang halal, nak rezeki yang halal. Tak nak sebab tuntutan kerja, minat, kepuasan saya, saya nak gadaikan maruah saya. Walau agama dalam diri saya masih tak 100%, sekurang-kurang nya kita cuba nak jadi yang terbaik. Pokok pangkal nya, iman kita.

0 loves:

Post a Comment

Thanks comment mine ♥